Tržby v júli 2022 podľa neho klesali v oboch častiach maloobchodu – v
potravinovej i v nepotravinovej časti. V nepotravinovej časti
maloobchodu v júli medzimesačne "ľahko" vzrástli len tržby internetových
obchodov. V potravinovom segmente v júli klesal najmä jeho väčší
podsegment – obchodné reťazce.
Zdôraznil, že jedinou časťou spotreby domácností, ktorá v júli ďalej rástla, boli hotely. "Treba
však poznamenať, že stále, najmä v dôsledku popandemickej normalizácie,
keď dôsledky pandémie bolo najdlhšie cítiť práve pri tržbách hotelov," podčiarkol.
"Spotreba v nasledujúcich mesiacoch bude narážať na svoje limity.
Narúšať ju bude zhoršený spotrebiteľský sentiment v dôsledku vojny na
Ukrajine, ale predovšetkým rekordná inflácia. Po vyčerpaní finančných
vankúšov nižšej strednej a nízkopríjmovej skupiny domácností očakávame
aj postupné utlmovanie spotreby domácnosti na Slovensku. Protiinflačné
opatrenia vlády budú tento rok výpadky reálnych príjmov domácností tlmiť
pravdepodobne len čiastočne," dodal Koršňák.
"Aj napriek rastúcej inflácii, omikronovej vlne a vojnovému konfliktu
na Ukrajine dokázala práve vyššia spotreba slovenských domácností
potiahnuť celkový ekonomický rast v krajine počas 1. polroka 2022.
Odhadujeme, že obdobná situácia nastala aj počas prázdninových mesiacov
júl a august. Hoci rast platov nestačil na rast cien tovarov a služieb a
vysoká inflácia už doliehala na kúpyschopnosť obyvateľstva,
spotrebitelia využívali dosiaľ na míňanie aj svoje nahromadené úspory z
čias pandémie a prísnych opatrení, ide o efekt tzv. odloženej spotreby," doplnila Eva Sadovská, analytička WOOD & Company.
Štatistický úrad (ŠÚ) SR informoval, že tržby v maloobchode počas júla
2022 medziročne vzrástli o 1,2 %, medzimesačne vykázali pokles o 0,7 %.